Vad är platsinnovation?
Platsinnovation är en designdriven process för att skapa attraktiva samhällen tillsammans med de som bor, besöker och verkar på platsen
Platsinnovation utgår från platsens styrkor och och skapar synergier mellan tre centrala delar: den fysiska gestaltningen, innehållet på platsen och kommunikationen om platsen, med avstamp i platsens specifika identitet. Som i alla designdrivna processer är det användaren som är i fokus och användaren på en plats är de människor som bor, besöker och verkar på platsen.
Platsinnovation väver samman de komponenter, processer och intressenter som är centrala för att en plats ska upplevas som attraktiv, inkluderande och hållbar. De utvecklingsområden som kopplas ihop är exempelvis stadsplanering, centrumutveckling och näringslivsutveckling, olika samhällssektorer såsom privat, offentlig och ideell sektor, olika branscher som till exempel handel, kultur och turism samt olika målgrupper, invånare, besökare, företagare och investerare.
Begreppet och konceptet platsinnovation myntades av Helena Godotter Karlberg år 2011 som numera är VD för bolaget Placeinnovation Sweden. Sedan dess har det utvecklats tillsammans med forskare från olika discipliner såsom innovation, design, arkitektur, hälsa och arbetsvetenskap. Platsinnovation är ett forskningsområde inom ämnet Design vid Luleå tekniska universitet.
Det har skrivits vetenskapliga artiklar, antologikapitel och orienteringsböcker inom området och konceptet har med åren spridit sig och används nu i utvecklingsprocesser i hela Skandinavien.
Under 2024 har det inletts ett samarbete med Placemaking X, som består av ledare från över 80 länder som arbetar med platsutveckling i det offentliga rummet.
Modell för platsinnovation

Gestaltning
Gestaltning omfattar utformningen av den byggda miljön, inklusive samspelet mellan arkitektur, konst och design, förhållandet mellan gatustruktur och byggnadernas storlek och utseende, förekomsten och utformningen av gröna rum/parker, materialval, färgsättning, skyltar, armaturer m.m. Även infarterna till en ort är betydelsefulla, inte minst för den första upplevelsen av en plats
Innehåll
Innehållet omfattar platsens offentliga, kommersiella och ideella tjänster. Det kan handla om handel, kultur, fritidsaktiviteter, evenemang, näringsliv, vård, skola och omsorg. Det är människorna på platsen som skapar dess innehåll.
Kommunikation
Omfattar dels kommunikationen med de egna medborgarna, dels platsens unika varumärke, det vill säga den bild av platsen som kommuniceras till befintliga och potentiella invånare, besökare, företagare och investerare. Det kan handla om att skapa en röd tråd för all marknadsföring av platsen genom en viss grafisk profil, ett visst tema, ett visst budskap etc.