Vad är platsinnovation?
Platsinnovation är en designdriven process för att skapa attraktiva samhällen tillsammans med de som bor och verkar på en plats
Platsinnovation utgår från platsens styrkor och och skapar innovativa synergier mellan
tre centrala komponenter på en plats: dess fysiska gestaltning, dess innehåll samt dess kommunikation, med avstamp i platsens unika identitet.
Platsinnovation väver samman de komponenter, processer och intressenter som är centrala för att en plats ska upplevas som attraktiv. De utvecklingsområden som kopplas ihop är exempelvis stadsplanering, centrumutveckling och utvecklingen av näringslivsklimatet, olika samhällssektorer såsom privat, offentlig och ideell sektor, olika
branscher som till exempel handel, kultur och industri samt olika målgrupper såsom befintliga och potentiella invånare, besökare, företagare och investerare.
Modell för platsinnovation
Gestaltning
Fysisk gestaltning omfattar utformningen av den byggda miljön, inklusive samspelet mellan arkitektur, konst och design, förhållandet mellan gatustruktur och byggnadernas storlek och utseende, förekomsten och utformningen av gröna rum/parker, materialval, färgsättning, skyltar, armaturer m.m. Även infarterna till en ort är betydelsefulla, inte minst för den första upplevelsen av en plats.
Innehåll
Innehållet omfattar platsens offentliga, kommersiella och ideella tjänster och aktiviteter. Det kan handla om handel, kultur, fritidsaktiviteter, utbildning och hälsovård. Det är människorna på platsen som skapar dess innehåll.
Marknadsföring
Omfattar platsens unika varumärke, det vill säga den bild av platsen som kommuniceras till platsens befintliga och potentiella invånare, besökare, företagare och investerare. Det kan handla om att skapa en röd tråd för all marknadsföring av platsen genom en viss grafisk profil, ett visst tema, ett visst budskap etc.