Med utblick över Torneälven
Utblick Luppioberget
På det mytomspunna Luppioberget har tornedalingar dyrkat solen och njutit av utsikten i århundraden. Nya utsikter föder nya insikter, vilket Pia Huuva vill tillvarata genom sin restaurang Utblick belägen högt upp på bergets sida med storslagna vyer över det tornedalska landskapet. Där återskapas tornedalska smakminnen som får gifta sig med nutiden, med rätter och råvaror från naturens skafferi.
– Det är en unik utsiktsrestaurang i Tornedalen, där man har utblick över en av världens fredligaste landsgränser och över Torneälven som fungerat som transportled sedan urminnes tider, säger Pia Huuva. Anläggningens moderna arkitektur placerad mitt i naturen, långt från större orter, attraherar besökare från alla möjliga delar av Sverige och världen. Från det att restaurangen slog upp sina portar sommaren 2014 har antalet besökare ökat till 18 000 sommarsäsongen 2016. Pia framhåller att anläggningens arkitektur och gestaltning av den inre och yttre miljön är central för upplevelsen. Möbler, porslin, personalens klädsel, menyer, stramt hållen dekoration och övriga detaljer skapar en helhet som matchar platsens unika identitet. Luppioberget ger oändliga möjligheter till upplevelser genom vandring, klättring, grottor, utkikstorn, norrskensskådning, storytelling och berättande kring historia, kultur och människor m.m. Kombinationen av platsens historiska och nutida traditioner kring mat, hantverk, berättelser m.m. är även det en framgångsnyckel enligt Pia. Det finns en tydlig värdegrund med avstamp i värdeorden Wow, Äkta, Schysst och Hållbart. Alla delar i verksamheten inklusive råvaror, maträtter, inredning, marknadsföring, storytelling, service och värdskap ska utgå från dessa kärnvärden.
– Vårt mål är att skapa smakfulla och minnesvärda wow-upplevelser som besökarna berättar vidare om, säger Pia Huuva. Personalen anses vara företagets viktigaste resurs och en förutsättning för att kunna leverera rätt innehåll på rätt sätt. Pia berättar att hon vid anställningsintervjuer värderar personlighet och ”ett äkta leende” högre än erfarenhet. En mix av åldrar, kön och bakgrund eftersträvas och personalen uppmuntras att dela med sig av sina erfarenheter och perspektiv till varandra och till gästerna för att ge en varierad ”ögonblicksbild” av dagens Tornedalen. Denna personalstrategi har gjort att de trots säsongsverksamhet återfår 75% av personalen från tidigare år. Pia berättar att hon känner sig mycket stolt över detta och får energi och idéer att tillsammans med personalen vidareutveckla konceptet kring maten, platsen och värdskapet. Tankar finns att utveckla nya delar till Utblick-konceptet i form av spektakulärt boende, moderna souvenirer m.m. Pia tror att verksamheten bidragit till att stärka den tornedalska identiteten och självkänslan. Teamet kring Utblick har tillsammans skapat kvalitetsprodukter och matupplevelser som uppskattas av både lokalbefolkning och mer långväga gäster. Luppioberget har blivit en samlingspunkt, skapat positiv anda och är något många i bygden är stolta över.
– Luppioberget och Restaurang Utblick är en kär plats för många ”locals” och har blivit både en turist- och hemvändarmagnet för de som vill uppleva tornedalsk natur, kultur och matupplevelser, säger Pia Huuva. Hon menar att det finns plats för fler i det lokala näringslivet att leverera innehåll och upplevelser, vilket hon anser skulle kunna ha stor betydelse för jobb och lokal attraktivitet, samt vidareutveckla besöksnäringen i kommunen och Tornedalen. För att underlätta utvecklingen av platsinnovationer skulle Pia önska fler samarbeten med andra företagare och kommunala och regionala tjänstemän, tillfällen och plattformar där människor med olika idéer och kompetenser kan mötas och skapa relationer, samordning lokalt och regionalt i kommuner, destinationsbolag, Heart of Lapland och Swedish Lapland Visitors Board, Region Norrbotten och andra företagsfrämjande aktörer.